Logo
img
img
HomeimgArticoleimgGrădiniţeimgConcursuriimgComunitateimgDesene de coloratimgVideoimgJocuriimgConversaţiiimgTeste
AcasăArticoleSanatateObezitateaCreste un copil sanatos intr-o lume XXL
img img img img img
img
img
img
Comentează img Recomandă img
Trimite
img
Tipăreşte
img
9,18
13 voturi
2136 afisări
img
img
img
img img img img img

Creste un copil sanatos intr-o lume XXL

Articol adăugat de Gabriel Bratu  Offline la 17 august 2009*


Poti preveni situatiile in care copilul s-ar putea confrunta, de-a lungul vietii, cu problema obezitatii (si alte probleme asociate acestei probleme actuale) "inzestrandu-l" cu "armele" potrivite, inca din frageda pruncie.

O treime dintre copiii lumii - incluzand 24% dintre cei intre 2 si 4 ani - sunt supraponderali sau chiar obezi. Acest fapt este demonstrat de numeroase studii ale cercetatorilor din lumea intreaga si ale fundatiilor ce se ocupa de soarta copiilor. Intr-o epoca in care mancatul de legume se rezuma, de regula, la consumul de cartofi gresiti, expertii spun ca modul in care ne hranim copiii este fundatia pe care le construim o viata de boli ale inimii, diabeturi si alte probleme foarte serioase de sanatate. Este frustrant cand iti dai seama ca multi dintre factorii ce contribuie la raspandirea acestei adevarate epidemii de obezitate sunt in afara controlului nostru, fiind parte integranta a societatii moderne consumiste.

Din fericire, exista metode simple prin care putem preveni ca cei mici sa puna pe ei prea multe kilograme.

In primul rand, este important sa monitorizam permanent "castigul" in greutate al copiilor. Chiar si la bebelusi exista din ce in ce mai mult tendinta de a se revizui standardele in ceea ce priveste greutatea corespunzatoare sanatatii optime, si astfel se pot identifica din timp copiii cu risc de obezitate. Pentru mai multe informatii puteti sa va intrebati medicul de familie sau, daca acesta habar n-are, sa studiati graficele greutatii emise de Organizatia Mondiala a Sanatatii (aici gasiti ce inseamna si aici gasiti graficele).

Daca inca se poate pune problema asta, este foarte important ca cel mic sa fie hranit la san cat de mult timp posibil. Si nu incepeti sa-i dati hrana solida prea curand. Copiii crescuti cu lapte-praf au sanse sa fie mai "grei" decat cei crescuti cu laptele mamei pentru ca acestia din urma consuma cu 20% mai multe calorii. Si inca un argument in acest sens: in vreme ce copilul hranit la san va renunta cand doreste el la mancare (de regula cand nu-i mai este foame), cel hranit din biberon va fi oarecum fortat de parinti sa manance tot din biberon. Ideal ar fi ca cel mic sa fie hranit la san pana la un an, si sa nu-i fie data hrana solida pana la 6 luni.

Miscare, miscare, miscare !
Copiii trebuie sa se joace cel putin o ora pe zi, si este ideal sa petreaca cate ceva din acest timp afara. Incercati sa introduceti cat mai multa activitate fizica in viata copilului, jucati-va cu el, mergeti afara chiar si cand vremea este ceva mai rece, incurajati-l sa sara si alerge pentru a-si consuma energia. Astfel si somnul ii va veni mai usor si va fi mai lung, iar copilul isi va pastra o silueta frumoasa mai usor.

Strategia "toti la fel"
Cea mai eficienta cale de a imbunatati obiceiurile copilului este de a impune intregii familii un stil de viata sportiv si sanatos. Astfel, daca copilul s-a ingrasat peste limita normala, nu doar el trebuie incurajat sa manance mai sanatos si sa fie mai activ, ci si ceilalti din familie. Astfel, copilul gras nu se va simti izolat de ceilalti, iar copilul cu greutate normala va intelege ca este important sa fie atent la modul in care mananca si face miscare.

Fructe si legume
Cu cat in familie se mananca mai multe fructe si legume cu atat mai mari sanse sunt ca cel mic sa creasca indragind sa consume aceste alimente vitale pentru sanatatea si silueta sa. Tineti fructele si legumele la vedere, pentru ca cei mici sa le vada si sa le manance. Aveti mare rabdare cu un nou tip de fruct sau leguma, pentru ca un copil poate sa aiba nevoie chiar si de 10 incercari inainte de a-l accepta. Daca aveti unde, faceti putin gradinarit, pentru ca cei mici vor fi mai interesati sa consume fructele si legumele obtinute si prin ajutorul lor.

Evitati mancatul... in lipsa de-altceva
Nu-i obisnuiti pe copii ca orice problema sa rezolva mancand. Nu premiati copilul cu mancare. Nu hraniti copilul decat daca ii este foame. Daca cel mic are pofta de ceva mic de mancare, incercati sa-i abateti atentia si poate ca "foamea" sa de ceva rapid va disparea si amanati astfel sa manance pana cand vine ora mesei.

Mancarea trebuie sa aiba culoare
O dieta sanatoasa contine paste, paine (ambele continand cat mai multe cereale integrale), fructe, legume. Pentru ca au multe fibre, se metabolizeaza mai incet, tinand nivelurile de zahar din sange mai stabile si facandu-i pe cei mici sa se simta mai multumiti. Astfel, vor manca mai rar si mai sanatos. Dar trebuie facute eforturi, pentru ca unii copii pot refuza la inceput alimentele cu continut mai... dens.

Somnul: o prioritate !
Copiii care nu dorm suficient au tendinta de a se ingrasa pentru ca somnul regleaza hormonii care controleaza pofta de mancare. Lipsa de somn duce la copii mai obositi, care vor fi astfel mai putin activi, si asta creste pericolul obezitatii. Copiii care nu dorm suficient tind sa fie morocanosi si este mai greu sa te intelegi cu ei, de aceea parintii vor avea tendinta sa-i hraneasca mai mult pentru a-i "tine sub control".

"Asta nu-mi place... vreau... altceva !"
Sigur, toti parintii aud astfel de lucruri. Dar cand vine vorba de a manca sanatos, refuzurile de acest fel trebuie tratate mai ferm. 
Sa zicem ca cel mic vrea... Chicken Nuggets, de la Mac. OK, ii pregatiti bucatele numai bune de bagat in gura de friptura de pui. Este mult mai sanatos. Si daca nu vrea... relaxati-va... mai devreme sau mai tarziu, i se va face foame si va manca. Si va ajunge sa-i placa !

Scoateti televizorul din camera copilului
O gramada de familii dau voie copilului toata ziua - buna ziua la televizor. Desi doctorii recomanda unui adult un maxim de 20 de ore de TV pe saptamana, parintii ajung chiar sa puna televizor in camera celui mic. Asta numai bine nu poate fi pentru sanatatea celui mic.
Si nu va ingrijorati daca face scandal cand scoateti TV-ul afara. Inlocuiti-l cu un sistem muzical, va fi mai castigat !

Mancati ca o familie
Copiii care mananca in mod obisnuit cu parintii sunt mai putin predispusi la ingrasare si consuma mai usor alimente sanatoase - daca si restul familiei o face. 

Bauturile...
Sa bei sucuri acidulate, ceai cu 1%... ceai si restul... apa si zahar, bauturi energizante, samd pot creste riscul ca cel mic sa ajunga obez. De curand, chiar si laptele gras a inceput sa fie pus sub microscop. Nu uitati ca cea mai buna cale de a stopa setea este apa, iar cea mai buna cale de a stopa foamea este... mancarea. Sucurile nu-si prea au locul in aceasta ecuatie.

Nu folositi mancarea drept premiu
Mai gasiti chestia si in alte articole pe acest site. Sa-i dai copilului ceva de mancare pentru a obtine ceva de la el, in sensul in care trebuie sa fie mai cuminte, sau sa faca ceva anume, este foarte gresit. Incercati sa folositi altfel de premii, pentru ca altfel va creste cu aceasta conceptie si de fiecare data cand ceva nu-i va merge bine sau va reusi sa faca ceva bine se va indrepta spre mancare. Si asta va duce, mai devreme sau mai tarziu, la obezitate.

Nu exagerati
Nu puteti sa-l protejati pe cel mic de toata mancarea nesanatoasa din lume. Tot asa, nu trebuie sa eliminati de tot dulciurile, ci sa le limitati pentru ocazii speciale. Este mult mai interesant sa iesiti cu toata familia o data pe saptamana la o inghetata in parc, decat sa tineti inghetata in congelator si sa mancati din ea in fiecare noapte, cu totii. 
Interdictia totala de la dulciuri si alimente neindicate poate duce la situatii in care dupa parasirea caminului familial, copilul face tot ce se poate pentru a obtine ce i s-a interzis.

Asadar, moderatie, acesta este cuvantul cheie.


img img img img img
img
img
img
img
img
img
img img img img img
img img img img img
img
img
img
Comentarii
Răspunde

img img img img img
img
img
img
Atenţie
- Trebuie să te autentifici pentru a putea scrie comentarii
- Nu ai cont? Click aici pentru inregistrare

- Toţi membrii de pe Diseara.Ro se pot loga pe acest site folosind aceleaşi date de utilizator pentru a comenta
img
img
img
img img img img img
Comentariul tău:
- Toţi membrii de pe Diseara.Ro se pot loga pe acest site folosind aceleaşi date de utilizator pentru a comenta
Click aici pentru a te autentifica
img
img
img
img img img img img
Articole similare:
Primele 4 luni ale...,   Cartofi copti cu...,  Obezitatea la copii,  Nu "utilizati" mancarea...

 
SUS