Logo
img
img
HomeimgArticoleimgGrădiniţeimgConcursuriimgComunitateimgDesene de coloratimgVideoimgJocuriimgConversaţiiimgTeste
AcasăArticolePsihologia copiluluiMetode educativeInteligenta emotionala si convingerile irationale
img img img img img
img
img
img
Comentează img Recomandă img
Trimite
img
Tipăreşte
img
8,51
47 voturi
6816 afisări
img
img
img
img img img img img

Inteligenta emotionala si convingerile irationale

Articol adăugat de Eli Angel  Offline la 16 iulie 2009

Inteligenta emotionala si convingerile irationale

Fiecare isi doreste sa aiba copilul cel mai frumos, cel mai destept, cel mai popular si cel mai cuminte. Ei, daca unele nu le prea putem schimba, putem incerca sa vedem cum si ce putem face sa crestem un individ sanatos din punct de vedere emotional.

In ultimii ani s-a pus un accent sporit pe dezvoltarea unor adulti cu un nivel mai ridicat al inteligentei emotionale (EQ), ca opus al inteligentei cognitive (IQ). Un scor ridicat la un test de inteligenta masoara doar capacitatile cognitive, de analiza, rationare si sinteza. NU masoara cat de plin de success va fi individual respective, daca va avea o viata sociala sanatoasa, daca va suferi de tulburari emotionale sau daca va devein un criminal in serie.
Inteligenta Emotionala reprezinta capacitatea de a depista, intelege si utiliza emotiile, atat cele proprii, cat si ale altor persoane, cu scopul luarii celor mai bune decizii si a obtinerii unor rezultate deosebite la punerea lor in aplicare. Un nivel ridicat al inteligentei emotionale este intotdeauna asociat cu existenta unor relatii trainice cu ceilalti, pe care putem conta atunci cand ne confruntam cu probleme care implica cooperarea acestora (dragoste, familie, grup de prieteni, lucrul in echipa). Convingerile irationale submineaza inteligenta emotionala, de aceea e vital ca ele sa fie depistate inca din copialrie, si corectate unde este cazul.
Terapiile rational-emotive si comportamentale la copii se bazeaza pe evaluarea si depistarea credintelor irationale pe care acestia le pot avea.

Cercetatorii au convenit ca exista 11 convingeri irationale majore, si anume:
  1. Oamenii au nevoie de aprobare si de dragoste de la toate persoanele pe care le considera importante.
  2. Pentru a fi o persoana de valoare trebuie sa fii perfect competent si adecvat in aproape tot ceea ce faci.
  3. Cei care iti gresesc trebuie sa fie pedepsiti pt greselile lor.
  4. Este groaznic daca lucurile nu sunt asa cum ti-ai dori sa fie.
  5. Tulburarea emotioanala provine din presiunea exterioara si nu imi pot controla sau schimba sentimentele.
  6. Ar trebuie sa imi fie foarte frica de evenimentele incerte sau potential periculoase.
  7. Este mai usor sa eviti dificultatile vietii decat sa le faci fata.
  8. Noi avem nevoie sa fim dependenti de cineva mai puternic decat noi insinne.
  9. Evenimente din trecutul nostru ne influenteaza prezentul iar noi nu mai putem schimba nimic in legatura cu aceste evenimente.
  10. Oamenii si lucrurile ar trebui sa fie mai buni(e) decat sunt, iar asa cum sunt sunt groaznice.
  11. Trebuie sa existe o solutie perfecta la problemele mele.
Toate aceste convingeri duc la creearea unor standard imposibil de atins, care ulterior duc la aparitia frustrarilor, si care la randul lor sunt terenul propice pt dezvoltarea nevrozelor si depresiilor.
In cazul terapiilor se folosesc anumite scale pentru masurarea credintelor irationale inca de la varste fragede. Bineinteles, toate aceste scale si scoruri nu vin decat sa sustina si sa directioneze niste discutii si tehnici, de a le face mai orientate pe varsta si capacitatea de intelegere si dezvoltare a copilului.
Succesul si fericirea depind de capacitatea individuala de a stabili si mentine relatii cu ceilalti. Cu toate acestea, unii au dificultati in stabilirea de noi relatii, in vreme ce majoritatea se mpiedica pe drum si lasa conflictele sau neintelegerile sa duca la erodarea relatiei cu ceilalti.
Copilul trebuie sa inteleaga ca lumea nu e obligata sa il iubeasca sau sa il placa, sa inteleaga ca la probleme perfecte exista doar solutii imperfect, ca se pot imbunatati actiunile si comportamentul dar nu prin autoinvinovatire si blamare. Perceptia si asumarea greselilor face parte din dezvoltarea personala, si duce la dezvoltarea unei personalitati puternice.

Fac o paranteza si povestesc ce am vazut in-un show american, mai slabut el asa dar bine cotat de public. Mai multi concurenti vin si se vand in fata unui public, iar un juriu voteaza daca persoana respectiva face o diferenta si merita sa mearga mai departe spre un mare titlu si premiu. SI apare o fetita de vreo 6 ani, care canta la pian si vocal, si cucereste prin personalitatea ei. Calitatile aritstice nu te dadeau pe spate, dar avea fetita asta ceva ce te facea sa o urmaresti.... si nu stiai ce. SI in fine, se pune juriul pe votat, si unde credeai ca toata lumea o sa intre in hora si o sa spuna “da”, primul judecator spune “esti draguta, esti frumoasa, dar nu. Mai ai de lucrat, poate mai incolo. Azi nu”. Lumea a inlemnit, dar in final a avut happy end ca ceilalti doi au spus da, si fetita s-a calificat pt sesiunea urmatoare.

Unde vroiam sa ajung, ca m-am luat cu povestea... s-a dus fetita asta la taticul ei, s ii-a zis foarte serioasa “Tati, ea mi-a zis nu. Si am inteles tati, si am acceptat. NU m-am suparat, am inteles, si-a motivat alegerea. SI am inteles, tati, m-am obisnuit cu ideea” Am ramas placut surprinsa sa vad reactia asta. SI intradevar, ii urmarisem si reactia pe scena, cand a zis juriul primul ‘nu’. Nu e usor pt un copil de 6 ani sa vada ca nu e asa de talentat pe cat cred mama si tata. Si am vazut ca a acceptat asta deschisa, cu un zambet, si a confirmat ca mai are de lucrat. Mi s-a parut o reactie pe cat de matura, pe atat de elocventa pentru ce va povestesc eu astazi.

Ideea e ca o persoana cu un EQ ridicat, se recunoaste prin cateva caracteristici specifice, si a caror prezenta se poate observa inca de la primele incercari de stabilire de contacte sociale, la varste timpurii, sau mai ales in situatii sociale (cum ar fi pe o scena, in fata unui public, cum spuneam mai devreme). Vorbim aici de increderea in sine, stapanire si autocontrol, putere si pricepere de conducere a discutiilor catre fagasul dorit, capacitatea de a-i tine si pe altii sub control si de a le capta atentia, stima de sine ridicata (fara a vorbi de ingamfare si supraevaluare), sociabilitate, calm, optimism. Vorbim de persoanele care au dat gres de 100 de ori, dar sunt convinsi ca a 101 oara o sa aiba success. NU se lasa, cauta mereu sa isi imbunatateasca performantele si invata din greseli. Pentru ei nu exista “Trebuie sa reusesc cu orice pret, altfel ceilalti nu ma vor iubi si admira”. NU. Pentru ei exista doar “As vrea sa reusesc, am incredere in mine. Dar daca nu o sa se intample de azi, asta nu ma face nici mai rau, nici mai prost. Si maine e o zi, o sa o luam de la capat, mai hotarati si mai pregatiti ca ieri”. Cam asa vreau sa fie copilul pe care il cresc. NU trebuie sa fie asa. Dar as vrea.



img img img img img
img
img
img
img
img
img
img img img img img
img img img img img
img
img
img
Comentarii
Răspunde

img img img img img
img
img
img
Atenţie
- Trebuie să te autentifici pentru a putea scrie comentarii
- Nu ai cont? Click aici pentru inregistrare

- Toţi membrii de pe Diseara.Ro se pot loga pe acest site folosind aceleaşi date de utilizator pentru a comenta
img
img
img
img img img img img
Comentariul tău:
- Toţi membrii de pe Diseara.Ro se pot loga pe acest site folosind aceleaşi date de utilizator pentru a comenta
Click aici pentru a te autentifica
img
img
img
img img img img img
Articole similare:
Tabele de comportament...,  Cum iti inveti copiii sa...,  Legatura dintre...,  Latura serioasa a...,  Personalitatea si...,  Sportul modeleaza...,  Descopera si dezvolta...,  Fobia sociala la copii,  Copiii si intrebarile lor,  Anul ce urmeaza: 1 An,  Disciplina copilului –...,  Autismul,  Mama - cuvant universal,  Relationarea si...,  Nu uitati in niciun...,  Evitaţi comparaţiile...

 
SUS