Logo
img
img
HomeimgArticoleimgGrădiniţeimgConcursuriimgComunitateimgDesene de coloratimgVideoimgJocuriimgConversaţiiimgTeste
AcasăArticoleObiceiuri si traditiiMituri, superstitii, legendeObiceiuri legate de nasterea pruncilor
img img img img img
img
img
img
Comentează img Recomandă img
Trimite
img
Tipăreşte
img
9,40
3 voturi
8197 afisări
img
img
img
img img img img img

Obiceiuri legate de nasterea pruncilor

Articol adăugat de Elena Gidea  Offline la 02 iunie 2011*


Foarte interesant, despre Ursitori

OBICEIURI LEGATE DE NAŞTEREA PRUNCILOR
                    
                                    - înainte şi după -
 
 
MOTTO: Cine n-are bătrâni să-şi cumpere!
 
           De când mă ştiu sunt curioasă. Copilă fiind eram şi mai şi… Am avut norocul să fiu   prâslea, toţi îmi satisfăceau dorinţele, îmi răspundeau la toate întrebările, mai ales o vecină, tanti Lisăndrina Drăgan, căreia sătenii î i spuneau şi vraciul satului .
            În zilele lungi de vară o căutam frecvent. Mă fascina cu vorbele ei pline de înţelepciune, de mister. Astăzi nu mai este în viaţă, dar parcă îi aud şi acum vocea blândă, răbdătoare, care-mi explica orice. Aşa am aflat despre obiceiurile oamenilor în mijlocul cărora creşteam, despre semnificaţiile lor. Permiteţi-mi să vă prezint şi dumneavoastră câteva despre intrarea în lume a unui prunc şi despre drumul parcurs până la încreştinarea lui. Voi reda pe cât posibil cuvintele prietenei mele din copilărie:
,, Cu nouă zile înainte de soroc viitoarea mamă împreună cu apropiaţii ei (soţ, mamă, tată, soacră, socru, bunici) stabileşte cele trei moaşe, trei, corespunzatoare celor trei ursitori ale celui / celei ce se va naşte. Una dintre acestea va fi numită moaşa-şefă sau moaşa cea mare. Odată alese, acestea suntanunţate şi după ce au acceptat, împreună sau separat, au obligaţia chiar din acea zi să mearga la biserică să-şi facă molifta, să se spovedească, să ceară preotului să le citască şi niste slujbe pentru curăţire, pentru naştere usoară mamei şi de binecuvantare a pruncului ce va intra în lume.
În Casa Domnului ele trebuie să ducă flori la icoana Maicii Pruncului Iisus drept ofrandă şi să o implore să ia în grijă plodul ce se va naşte. Musai şi acasă a se ruga ele tot aşa, seara mai ales, înainte de culcare ori când au timp.
În ziua Intrării ei la dispensar ori la spital - că acum nu se mai naşte acasă - se invocă printr- o rugaciune îngerul păzitor al celei care naşte, dar şi al aceluia / aceleia ce va vedea lumina zilei. Trebuie să aibă lumânări aprinse – cel puţin trei.
Din această zi se începe să se strângă cele folositoare pentru cele trei ursitori şi se pun pe o masă, la fereastră: un ştergar (prosop) care reprezintă cămaşa luiHristos, vin şi pâine, după cum ştim, Sângele şi Trupul Domnului, cărbune pentru ca acel copil să fie fertil, dar şi bogat, piepten ca săaibă soartă, caiet, carte ca să fie învaţat, o traistă, un obiect de sport – o minge, ceva. În ziua în care se naşte copilul le completăm. Dacă e fată adaugăm: ac cu aţă ca să fie harnică, o oală de pământ, nouă, ca să fie vocea copilei melodioasă. Dacă nou-născutul este băiat punem o bucată de lemn şi ceva de cioplit, ascuţit, tot aşa,ca să fie harnic şi musai patru nuci – simbolul integrităţii lui bărbăteşti. Tot din întaia zi se pun în casa busuioc, flori, aghiasmă, boabe de porumb şi de grâu, de orez, nişte căpăţâni sau căţei de usturoi –alungă duhurile rele, vântoasele, ielele, miere ca să fie copilul bineplăcut de semeni, harnic, sare că dă gust vieţii, prezenţă de spirit, acceptare în societate, ulei din care o parte se dă moaşelor, iar alta se păstreză în casă şi se unge cu el trupul micuţului pentru protejarea şi întărirea lui.  
Moaşa şefă sau câteşitrele se duc la biserică sau acasă la preot cu apă de izvor sau din fântână, neîncepută, luată în zori, cu busuioc pentru sfinţirea apei bebeluşului. Din aceasta se pune de fiecare dată la îmbăiere până se face Taina Sfântului Botez, doar câteva picături. Întâi se toarnă apă caldă în cădiţa şi apoi se toarnă din cea citită de popa, invers nu! După ce se laie copilul, apa se aruncă la o floare sau la un pom. Dacă sta la oraş nu se aruncă la toaleta că este păcat, maică! Mai bine o zvârli în chiuvetă! Se ia cu oala respectivă, dar înainte se trec betele prin ea.
A! nu ţi-am spus de bete…Pe acestea le face moaşa din fire de lână sau melană, împletite în trei culori: alb (puritate), albastru (putere, sinceritate), şi roşu (forţa de a acapara iubirea semenilor, dragostea ). Li se mai zice şi faşă. La un capăt firele se lasă neîmpletite şi mai lungi ca să se taie din ele de fiecare dată la îmbăiere câte puţin, până la botez. La alâlalt cap pui într-o pânză roşie (energizează pozitiv organismul şi-l protejează de rău) fără s-o coşi. Nimic nu se coase. Pui cărbune, un căţel de usturoi, busuioc, grâu, porumb… câte un pic din toate. Trebuie să ai număr fără soţ.
Părinţii împart moaşelor din prinoase a treia zi şi toţi, înainte de culcare, se roagă încă nouă zile dupa naştere. Or să vină ursitorile şi ei or să viseze cum va fi sortit pruncul. Se roagă şi la ursitori, dar atenţie la ce spui,  să nu le superi că ursesc de rău pruncul. Să le zici aşa:

 
Voi ursitorilor, aveti grijă de pruncul meu,
Să fie la trup sănătos, la minte isteţ,
în viaţă îndrăzneţ!
Să fie cinstit şi respectuos!
Către Domnul să privească cu credinţă şi speranţă!
Dacă eşti moasă nu trebuie să te prinză miezul nopţii treză. Atunci vin ursitorile. Îţi închini perna spunând:
Cruce-n casă, cruce-n masă,
Dumnezeu la mine-n casă!
Cine are cruce peste cruce trece,
Cine n-are cruce peste cruce nu trece. Amin!
Apoi stingi lumina şi te aşezi în pat. Dacă ele vin şi tu nu dormi să te faci că nu le vezi. Să nu le deranjezi! Să ţii minte ce se sfătuiesc ele şi ce visezi! Să nu-ţi fie frică! Să nu scrii visul!
Când iese din spital copilul este adus acasă de moaşă. Aceasta îl lasa jos, lângă uşă, de unde îl ridică mama şi e bine să zică rugăciunea:
Coboară, Doamne, Duhul Tău cel Sfant peste acest prunc!
Fă să se umple casa de bucurie şi veselie!
Din iubire s-a născut, în iubire să crească şi iubire să dăruiască!
Să nu i se spună pruncului pe nume până la botez că nu e bine. Să i se pună lângă el o icoana cu Maica Domnului şi cu Pruncul şi ceva metalic: cui, foarfece, cuţit pentru protecţie. Fierul este bun să-l ferească de fulgere, trăsnete şi de duhurile rele. Şi mama să poarte la brâu până-şi face molifta – la 40 de zile – tot aşa.
Era să uit: boabele, draga maichii, le dai o parte la păsări, iar restul le semeni în brazdă că aşa trebuie.
Cam atât, fetito, despre acestea. Mai vorbim data viitoare şi despre altele… Vezi şi tu că se făcu târziu.’’

Eu, ca şi tanti Lisăndrina Drăgan, vă cer îngăduinţa să mai existe o data viitoare când vă voi mai destăinui altceva din spusele prietenei mele, vrăciţa satului Ciolăneşti – Teleorman şi vă mulţumesc pentru timpul acordat.
 
 
Prof. GÎDEA ELENA
 
 
 
                                                                                 


* autorul declară că acest articol îi aparţine în totalitate.
img img img img img
img
img
img
img
img
img
img img img img img
img img img img img
img
img
img
Comentarii
Răspunde

img img img img img
img
img
img
Atenţie
- Trebuie să te autentifici pentru a putea scrie comentarii
- Nu ai cont? Click aici pentru inregistrare

- Toţi membrii de pe Diseara.Ro se pot loga pe acest site folosind aceleaşi date de utilizator pentru a comenta
img
img
img
img img img img img
Comentariul tău:
- Toţi membrii de pe Diseara.Ro se pot loga pe acest site folosind aceleaşi date de utilizator pentru a comenta
Click aici pentru a te autentifica
img
img
img
img img img img img
Articole similare:
Obiceiuri de Florii,  Nasterea Pas cu Pas,  Poezie de Paste,  Filipii de toamna,  Obiceiuri din Postul Mare

 
SUS